قصههایی که میتوانند به دل بنشینند/ فرار از آنتن تکراری!
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۴۰۴۹
آنتن کنونی تلویزیون روزهای بدی را پشت سرنمیگذارد و پتانسیل همراهی مخاطبان را به خود میبیند؛ این نیز قطعا به واسطه فیلمنامههایی با داستانکهای نسبتا بومی و لااقل گریز از سکانسهای تکراری عمده مجموعههای نمایشی است.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آنتن سیما به تازگی پخش سریالهایی تازه را در دستور کار گذاشته است که ورای از قصههای آپارتمانی، خوانشی دوباره از داستانهای بومی دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
داستانهای روایی مجموعههای نمایشی لزوما به واسطه غیرپایتختنشین بودنشان مخاطبپذیر نمیشوند مگر اینکه بتوانند با ساختاری قابل تأمل در اجرا و کارگردانی، سر از لوکیشنهای ناآشنا در جای جای کشورمان درآورند.
«نجلا» تازهترین دستپخت سریالی خیرالله تقیانیپور، کارگردان جوان اما کاربلد تئاتر است که اینبار تلاش کرده است تا کنداکتور بهاصطلاح مناسبتی را جدا از کلیشههای تولیداتی با این صفت، با روایتی تازه همراه کند. به نظر عمده تولیدات مناسبتی سالهای اخیر صرفا برای آنتنپرکنی ساخته و پخش شدهاند با این حال سریالهای فعلی، رویهای درپیش گرفتهاند که همچنان میتوانند جذابیتی دوچندان به سیما ببخشند.
«نجلا» قرار است روایتی با تم مذهبی باشد که خود را درگیر مفاهیم نمیکند و با انتخاب قصهای عاشقانه حتی قاب دوربین را به صحنهها و لوکیشنهایی میبرد که تکرارزدگی صحنههای پایتخت را ندارند. هرچند که برداشت چنین سکانسهایی به مراتب سختتر است اما برای بیننده جذابیت بیشتری خواهد داشت.
«ایلدا» دیگر سریال درحال پخش سیما نیز رنگ و بوی قصهای به خود دارد که در وهله نخست، بنابر دفاع مقدسی بودنش، ممکن است انگ بیمخاطبی به خود بگیرد و شاید این تصور را به ذهن متبادر میکند که این نیز محصولی سفارشی و شاید بیمخاطب خواهد بود. با این حال لوکیشنهای طبیعی سریال و هدایت جمع زیادی از هنرمندان در این مجموعه که متکی به داستانی بومی و البته بازه زمانی جنگ تحمیلی است، امتیازات خاص خودش را دارد.
نکته خاص در مورد سریالهای فعلی سیما مناسبتی بودن اما دوری از کلیشههای ذهنی همیشگی نسبت به این محصولات و البته اتکا به روایتهای بومی است که بالذات میتواند خردهداستانهای متفاوتی را در اختیار مخاطب بگذارد.
«نجلا» در آغاز راه است و باید دید در ادامه ساخت و اجرای فیلمنامه به چه شکل بر آنتن مینشیند ولی تا به الان هم زمزمههای کاری معقول و مخاطبپسند را نوید میدهد. «ایلدا» نیز تمام تلاشش را خواهد داشت تا اثری نه صرفا زیستبوممانند بلکه چرخشی به سمت داستانهای بومی داشته باشد. نبود لهجه تا روایتی یکدست و البته صحنههایی غیرقابل باور از ضعفهای مشهود آن است که میتوانست از این نواقص نیز برحذر باشد.
چنین تولیداتی برای سیمای وابسته به ملودرامهای تکراری اجتماعی با صحنههای درگیر در کوچه و خیابانهای تهرانزده، غنیمتی به شمار میرود. شاید نقدهایی نیز به ساخت چنین پروژههای دشواری وارد باشد با این وجود به مراتب میتواند آنتن سیما را از کرختی و روایتهای همیشگی خارج کند.
صحنههای درگیری در مناطق کوهستانی، استفاده از لهجههای شیرین ولی سخت برای هنرمندان غیربومی، سکانس و پلانبندیهای غیرمعمول در لوکیشنهای بازه زمانی گذشته و ... هم خصایص مثبت و هم انگارههای منفی برای سریالسازان است که اگر امثال «نجلا» از پس آن برآیند، مخاطب را پای تلویزیون ثبات میدهند و در غیر این صورت او را دلزده خواهد کرد.
شاید به دلیل دشواریهای بازتولید چنین صحنههایی است که حتی «ایلدا» نیز خود را فارغ از لهجهگویی به زبان محلی و لری میکند تا احیانا با ضعف در ساخت، موجب اعتراض و نقد به سمت خود نشود!
آنتن کنونی تلویزیون روزهای بدی را پشت سرنمیگذارد و پتانسیل همراهی مخاطبان را به خود میبیند؛ این نیز قطعا به واسطه فیلمنامههایی با داستانکهای نسبتا بومی و لااقل گریز از سکانسهای تکراری مجموعههای نمایشی است. این ویژگی میتواند بر تولیدات مناسبتی نیز سوار شود تا کلیشه بیمخاطبی این نوع آثار را به مرور ازبین ببرد.
انتهای پیام /4143/
منبع: آنا
کلیدواژه: شبکه های سیما سریال ایرانی سریال بومی سریال ایلدا سریال نجلا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاریخ پخش «سلمان فارسی» مشخص شد/ وعده جبلی در یک سال سخت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی معاونت سیما، پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما با همراهی محسن برمهانی معاون سیما از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» بازدید کرد و در جریان روند تولید آن قرار گرفت. در این بازدید مهدی نقویان رییس سیمافیلم و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما حضور داشتند.
جبلی درابتدای این بازدید همراه با داود میرباقری کارگردان، برمهانی معاون سیما و حسین طاهری تهیهکننده و گروه همراه به تماشای سکانسهایی از پروژه نشستند و سپس بخشهایی از سریال در حضور وی تصویربرداری شد.
در ادامه میرباقری و طاهری، رییس سازمان صدا و سیما را در جریان روند تولید سریال قرار دادند و توضیحاتی درباره لوکیشن آتشکده ماربین ارایه کردند. این در حالی است که انوش معظمی، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی و حسام منظور از جمله بازیگرانی بودند که در لوکیشن آتشکده ماربین حضور داشته و مقابل دوربین رفتند.
سکانسی که در بازدید جبلی تصویربرداری شد، مربوط به بازی انوش معظمی و حضور هنروران بسیاری بود که در کنار این بازیگر قرار داشتند و به خاطر دقت و حساسیتی که میرباقری در کارگردانی دارد، این سکانس چند بار تکرار شد تا مورد تایید کارگردان قرار بگیرد.
جبلی در حاشیه بازدید از پشت صحنه این سریال گفت: من برای عرض خسته نباشید به گروه تولید سریال خدمت آقایان میرباقری، طاهری و عوامل تولید این مجموعه از جمله بازیگران، هنروران و عوامل پشت دوربین رسیدم تا همچون گذشته در جریان روند تولید و پیشرفت پروژه قرار بگیرم. ما در سازمان صدا و سیما تمام هم و غم و تلاشمان این است که نیازهای این مجموعه فاخر و تاریخی و جریانساز تامین شود. خوشبختانه مراحل تولید اعم از تهیه و تامین زیرساختها و ساخت و سازها و یا تامین مراحل مختلف تولید طبق برنامه پیش میرود.
وی ادامه داد: امسال یکی از سختترین سالهای تولید سریال در طول این هفت سال است که تولید این سریال آغاز شده است. میتوانم بگویم امسال یک سال سرنوشتساز است. لذا وظیفه ما در سازمان صدا و سیما است که از همه ظرفیتها و اختیاراتمان استفاده کنیم تا این مجموعه طبق برنامهریزی پیش برود. چون استاد میرباقری و همکارانشان با جدیت مثالزدنی کار را پیش میبرند. در سرمای زمستان و در مناطق پربرف و در گرمای تابستان زیر آفتاب کار را با دقت و وسواس و حساسیت دنبال میکنند. امیدوارم ما و همکارانمان در سازمان و به خصوص سیمافیلم هم بتوانیم همچون گذشته در خدمتشان باشیم.
در ادامه میرباقری در باره روند تولید سریال افزود: فصل تولد سلمان را گرفتهایم و این روزها کار ادامه دارد. در اصل سکانسها مربوط به بودخشان (پدر سلمان) ، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین میرود.
وی در پاسخ به این پرسش که کار چه زمانی به پایان خواهد رسید هم گفت: ما طبق برنامه پیش میرویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاش میکنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم.
حسین طاهری تهیهکننده مجموعه «سلمان فارسی» هم درباره تولید سریال گفت: «سلمان فارسی» یکی از مجموعههای بزرگ صدا و سیما است که در تولید آن هم نگاه مدیران و هم نگاه ما به آینده و نسلهای بعدی است. اینجا یک دانشگاه عظیم است که نسلها را برای صنعت فیلمسازی رشد میدهد.
وی ادامه داد: در معماری مجموعه تلاش شد تا یک کار جدی از ایران باستان را به جا بگذاریم. دورهای که مغفول مانده بود اما با همت دکتر جبلی این بستر ایجاد شد.
جبلی در انتها به تماشای راشهایی از سریال نشست و با طاهری، میرباقری و احمدجو درباره قصه و بخشهای مختلف این سریال گفتوگو کرد.
کد خبر 6095197 علیرضا سعیدی