فصلهای بعدی «نجلا» میتواند ساخته شود/ محتوای سریال در دل قصه روایت شده است
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۷۹۹۹
مشاور فیلنامه سریال «نجلا» گفت: طبیعتا تصمیم گیری درباره اینکه فصل های بعدی این سریال ساخته شود یا خیر برعهده مدیران است، اما معتقدم بازخوردهای این سریال به گونه ای بوده که بتوان آن را ادامه داد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، خیرالله تقیانیپور این روزها با سریال مناسبتی «نجلا» توانسته بعد از مدت ها حواس ها را به سمت رسانه ملی جلب کند، سریالی که روایتگر سفر عده ای به سمت کربلا است اما در دل قصه، داستان عاشقانه نجلا و عبد، شخصیت های اصلی داستان جذابیت های سریال را چند برابر کرده و اگر بگوییم تلویزیون را به زمان پخش سریال های پرمخاطبی چون «شب دهم»، «کیف انگلیسی» و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین بهانه به سراغ امیر ابیلی، مشاور فیلمنامه سریال رفتیم تا برایمان از روند تولید این سریال بگوید؛
ابیلی با بیان اینکه بازخوردهای مثبت زیادی را دریافت کرده ایم، گفت: «نجلا» بعد از مدت ها توانسته سریالی مانند «شب دهم» را به تلویزیون بیاورد، با این تفاوت که مدت زیادی بود دیگر سریال های با قسمت پایین چندان مورد توجه قرار نمی گرفت و به همین دلیل تولیدکنندگان سعی می کنند تعداد قسمت ها را افزایش دهند تا از این طریق سریال مورد توجه مخاطب قرار بگیرد. به عبارت دیگر مدت زیادی بود که سریالی با تعداد قسمت های کم نتوانسته بود چنین بازخوردهایی را دریافت کند.
وی درباره انتقادات مطرح شده به این سریال اظهار داشت: تعداد محدودی از مخاطبان عمدتا به لهجه سریال انتقاد دارند، اما به فرم و قصه «نجلا» نقدی وارد نشده است. درباره لهجه نیز باید بگویم عموما مخاطبانی که در آن خطه زندگی می کنند، داوران خوبی برای اینکه یک لهجه در سریال به درستی از آب درآمده یا خیر، نیستند؛ چرا که قطعا آنها انتظار دارند صددرصد جزئیات لهجه شان رعایت شود، این در حالی است که اساسا چنین مسئله ای امکان پذیر نیست.
مخاطب در «نجلا» با مردم جنوب کشور ارتباط برقرار کرده است
مشاور فیلمنامه «نجلا» در توضیح بیشتر این مسئله بیان داشت: برای اینکه بتوانیم صددرصد یک لهجه را در سریال رعایت کنیم یا باید از بازیگران بومی استفاده کنیم که این کار به دلیل گمنام بودن بازیگران بومی باعث شکست سریال از لحاظ جذب مخاطب می شود. البته باید به این مسئله اشاره کنم که در «نجلا» حدود ۵۰ درصد بازیگران بومی بوده اند. از سوی دیگر اگر قرار به استفاده از ستاره ها در سریال باشد، طبیعتا آنها می توانند یک فضای کلی از لهجه را به مخاطب ارائه دهند. نباید این مسئله را نیز فراموش کرد که اگر قرار باشد با لهجه خاص و رعایت تمام جزئیات آن سریال ساخت، عملا مخاطب عام نمی تواند با آن ارتباط برقرار کرد، از این رو باید به زبان فارسی ای صحبت کرد که به آن لهجه نزدیک باشد.
ابیلی با تاکید بر اینکه مردم آن خطه باید سعه صدرشان را بیشتر کنند، تصریح کرد: در «نجلا» مخاطب عام توانسته با مردم جنوب ارتباط برقرار کند و قطعا این مهم به نفع آن منطقه نیز خواهد بود. از طرف دیگر برخی از منتقدان نیز نمایندگان مجلس هستند که بعضا چون نمی توانند کار اصلی شان را انجام دهند و فعالیت های اقتصادی و زیرساخت های لازم را فراهم کنند، علاقه دارند تا این مسئله را دستاویزی قرار داده و توسط آن در رسانه ها دیده شوند.
وی با بیان اینکه برای روایت داستان های عاشقانه یکسری الگوهای کلی وجود دارد، گفت: الگوهای کلاسیک این حوزه در سینمای جهان نیز رعایت می شود، اما چون عده ای آن را به غلط کلیشه می دانند، چندان سراغ این کلیشه ها نمی روند، در حالی که معتقدم هر چه به کهن الگوها پایبند باشیم مخاطب بیشتری جذب اثر می شود و تمام کارهای عاشقانه ای که تا امروز مورد توجه قرار گرفته مانند «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و ... بر اساس کهن الگوهایی بوده که بارها نیر در خصوص جذب مخاطب جواب داده است و حتی اگر صد بار دیگر بر اساس آن الگوها، روایت داشته باشیم، باز هم مخاطب پای آن می نشیند.
اگر زمان بیشتری در اختیار داشتیم، می توانستیم تعداد قسمت های سریال را افزایش دهیم
مشاور فیلمنامه «نجلا» ادامه داد: فرمول کهن الگوهای داستان های عاشقانه بر اساس یک گذر تاریخی به دست آمده است، از این رو نمی توان این فرمول ها کنار گذاشت اما انتظار داشت که اثر مورد توجه قرار بگیرد، قطعا الگوهایی که در گذشته جواب داده، امروز نیز جواب خواهد داد.
ابیلی درباره روند ساخت سریال گفت: محدودیت زمانی فشار زیادی را در حین کار وارد کرد، با این حال باید به این مسئله اشاره کنم که جلسات ابتدایی برای پیدا کردن ایده اولیه سریال در اردیبهشت ماه ۹۹ برگزار شد و با توجه به شیوع بیماری کرونا با مشکلات زیادی نیز روبه رو بودیم. بعد از اینکه به ایده یک خطی داستان و بعد طرح سریال رسیدیم، ظرف یک ماه چند قسمت از سریال نیز نوشته شد و پیش تولید اثر نیز با همان چند قسمت محدود آغاز شد.
وی با تاکید بر اینکه حین ضبط قسمت های ابتدایی، نگارش دیگر قسمت های سریال انجام شد، تصریح کرد: قطعا اگر فرصت کافی در اختیار داشتیم سریال این پتانسیل را داشت که هم در قسمت های بیشتری ساخته شود و هم این امکان را داشتیم که عوامل به کربلا بروند و در آن شهر نیز فیلمبرداری انجام دهند، اما در مجموع کرونا و محدودیت زمانی باعث شد تا سفر به کربلا لغو در نهایت قسمت های پایانی دچار تغییراتی شود. قسمت های مربوط به عراق سریال نیز در آبادان و بعضا با ساخت دکور در تهران فیلمبرداری شده است.
مشاور فیلمنامه «نجلا» درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: حسام منظور در دو سریال قبلی اش که از شبکه سوم روی آنتن رفت، بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفته بود و در اصل او جزو ستارگانی است که طی ۲ سال اخیر و توسط شبکه سوم مطرح شده، از این رو تصور کردیم او برای نقش عبد مناسب است که بازخوردهای خوبی نیز گرفتیم و بازیگرانی مانند سارا رسول زاده و آزیتا حاجیان نیز از میان گزینه هایی مطرح شده، انتخاب شدند.
خیرالله تقیانی پور جزو کارگردان پرکار رسانه ملی در آینده خواهد بود
ابیلی درباره اینکه چند سالی می شود تعداد محدودی از کارگردانان در رسانه ملی حضور دارند، اما سریال «نجلا» مسیر متفاوتی را پیش گرفت، اظهار داشت: چند سالی می شود که تلویزیون دچار حلقه بسته ای از فیلمسازان شده و تصور می کند که همیشه باید کار ساخت آثار به همین چند نفر محدود سپرده شود، در حالی که این فیلمسازان و حتی آنهایی که جزو فیلمسازان خوب به شمار میروند نیز از دوران اوج شان فاصله گرفته اند و هیچ فرد جدیدی نیز به این حلقه اضافه نمی شد، با این حال شبکه سوم سیما در این زمینه ریسک کرد. البته تقیانی پور در عرصه تئاتر جزو چهره های شناخته شده به شمار می رود و دو فیلم ۹۰ دقیقه ای نیز برای رسانه ملی ساخته بود و استعدادهایش مشخص بود، با این حال اگر شبکه ریسک کرد و معتقدم جواب این ریسک را نیز گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه خیرالله تقیانی پور بعد از این جزو کارگردان پرکار رسانه ملی خواهد بود، اظهار داشت: او در اولین کار خود نشان داد که از افراد زیادی در این حوزه جلوتر است و معتقدم شبکه های دیگر نیز باید ریسک کرده و به جوانانی که در عرصه های دیگر خودشان را اثبات کرده اند، فرصت بدهند، اما متاسفانه عموما مدیران چندان تمایلی به این کار ندارند.
«نجلا» پتانسیل تبدیل شدن به سریال چند فصلی را دارد
مشاور فیلمنامه «نجلا» درباره اینکه این اثر را سریالی عاشقانه می دانید یا اثری که قصه اصلی آن روایتگر سفر اربعین است، ادامه داد: اساسا اینکه یک جنبه سریال به جنبه دیگر آن بچربد، جزو نکات منفی اثر به شمار میرود. به عبارت دیگر آثار دیگری هم که یکی از مولفه های محتوا یا قصه در آن پررنگ تر بوده، همان مسئله جزو نقاط ضعف شان محسوب شده است؛ چرا که باید اثر قصه اش را بگوید و در دل آن محتوا را نیز بازگو کند، نه اینکه محتوا را در دیالوگ ها بیاورد. درباره «نجلا» معتقدم مخاطب با قصه ارتباط برقرار می کند اما در دل قصه، محتوا نیز وجود دارد، البته نباید فراموش کرد که دلیل ساخته شدن سریال بحث محتوای آن بوده است؛ چرا که قرار بوده سریالی با موضوع اربعین ساخته شود، اما قطعا این محتوا در دل قصه روایت شده است.
ابیلی درباره ساخت فصل های بعدی «نجلا» خاطر نشان کرد: این مهم تصمیم مدیران است اما معتقدم بازخوردهای این سریال به گونه ای بوده که بتوان آن را ادامه داد، در حقیقت مخاطب با شخصیت های سریال «نجلا» ارتباط برقرار کرده و از این رو می توان قصه های دیگری از این شخصیت ها را روایت کرد و پیشنهاد می کنم که مدیران ادامه این سریال را بسازند، اما قطعا تصمیم این کار با بنده نیست.
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سریال نجلا حسام منظور رسانه ملی مشاور فیلمنامه ارتباط برقرار تقیانی پور ساخته شود رسانه ملی مورد توجه دل قصه قسمت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام دستاوردهای دولت رئیسی را میتوان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
روزنامه آرمان ملی در گزارشی به نقد عملکرد دولت و وعدههای آن پرداخت.
این روزنامه مینویسد: نگاهی به افزایش قیمتها در بازارهای مختلف مثل سکه و ارز که تاثیرات فزاینده خود را بر کالاهای مصرفی و مایحتاج مردم گذاشته و میگذارد بیانگر آن است که عملکرد دولت چندان قابل قبول نبوده و نیست.
جالب اینکه در چنین شرایطی برخی دولتمردان یا چهرههای سیاسی و نمایندگان از عملکرد مطلوب دولت میگویند و معتقدند که باید از این عملکرد فیلم درست کرد و به نمایش عموم درآورد.
چنانکه سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت شهریورماه گذشته در این خصوص گفته بود: «لازم است برای تک تک این اقدامات و دستاوردها مستند و حتی فیلم و سریال ساخته شود و نمایشگاه برپا گردد.» این همان اختلاف نگاه به عملکردهاست که جامعه خود را در وضعیت بغرنجی میبیند، اما دولت و جریان همراه معتقد به ساخت فیلم از عملکردهای دولت هستند.
۲ نوع فیلم از عملکرد دولتنگاهی به کارکرد ۳ ساله دولت نشان میدهد که دولت در تحقق بسیاری از وعدههای خود از جمله ساخت یک میلیون مسکن؛ ایجاد یک میلیون شغل، رساندن تورم به نصف و تک رقمی کردن آن و تک نرخی کردن ارز ناموفق بوده است. مسائلی، چون برجام و FATF نیز به حال خود رها و کلا کنار گذاشته شده است. اما اینکه برخی بدون نگاه به این مسائل و گویی اینکه در این جامعه زندگی نمیکنند و از دولت عملکرد اقتصادی حمایت میکنند قابل تامل است.
چنانکه اخیرا حجتالاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت؛ «قطعا با توجه به اقدامات دولت لازم است که فیلمی از این اقدامات ساخته شود. اطلاعرسانی و اینکه مردم را در جریان اقدامات شایسته دولت قرار دهیم باید انجام شود. دولت دستاوردهای مثبتی در حوزه سیاست خارجی و داخلی داشته است که باید در این رابطه اطلاعرسانی شود و بهتر است این اطلاعرسانی در قالب ساخت فیلم یا مستند باشد.»
با مطالعه برخی از این اظهارات دقیقا این پرسش پیش میآید که باید از کدام اقدام و عمل دولت فیلم ساخت که مردم ببینند و از دیدن آن لبخند رضایت بر لبانشان بنشیند. تورم میانگین ۴۰ درصد در ۳ سال اخیر را که قرار بود طی مدت ۴ سال نصف و سپس تک رقمی شود یا قیمت ارز را که تا کانال ۷۰ هزار تومانی رفت و با کاهش ۱۱ هزار تومانی در کانال ۵۹ هزار تومان قرار دارد و برخی مدح و ثنایش میگویند؟ البته این همان ارزی است که قرار بود تک نرخی شود.
شاید هم میخواهند از چندین دوره مذاکرات بیحاصل برای احیای برجام فیلم بسازند. به هر حال اگر هم فیلمی ساخته شود از دو نگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در فیلمی که دولت از اقدامات خود بسازد؛ قهرمان آن سیدابراهیم رئیسی است که به قرائت دولتیها مدیریت بیعیب و نقصی را به نمایش گذاشته و توانسته شرایط را مطلوب و جامعه را راضی نگه دارد. ضدقهرمانش هم منتقدانی هستند که دلسوزانه نسبت به شرایط جامعه و عملکردهای انتقادآمیز هشدار میدهند.
اما فیلمی که واقعیت امور را به جامعه نشان دهد قهرمانش دولتمردانی خواهند بود که با عملکردهایشان تورم و قیمت ارزی را ببار آورده و چنین وضعیت اقتصادی را برای مردم رقم زدهاند. ناگفته پیداست آنچه در باب دولت در قالب انتقاد از عملکردها گفته میشود دلسوزانه و از سر خیرخواهی است و اینکه برخی هر نقد و انتقادی را سیاهنمایی میخوانند از این رو است که یا تعریف درستی از نقد ندارند و یا نمیخواهد کسی به دولت متبوعشان انتقادی وارد شود.