Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوادثی که در ده سال اخیر در منطقه رخ داد بخش مهمی از تاریخ معاصر را شکل داده و این تاسف‌بار است که در میدان و ماجرا حضور داریم اما در رسانه غایبیم. امروز تاریخ را رسانه‌ها می‌نویسند و همین فیلم‌هایی که تولید می‌شود مرجع و منبعی برای نسل‌های آینده است و متاسفانه غیبت ما باعث می‌شود دیگران تاریخمان را آنطور که می‌خواهند بنویسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، کشورهای منطقه از سال‌های گذشته تا امروز درگیر بحران‌های مختلف و دستخوش حوادث استراتژیک بسیاری بوده‌اند و در خلال آن مفهوم تازه‌ای از مقاومت را خلق کرده‌اند که تبلور آن را در کشورهای اطرافمان می‌بینیم و در کنار این رخدادهای تاریخ‌ساز سوژه‌های نابی را با محوریت مقاومت در اختیار فیلمسازان قرار داده تا آنها را در قاب سیما و تلویزیون به تصویر بکشند. امروز«مقاومت» دیگر به سال‌های دفاع مقدس محدود نمی‌شود، بلکه به واژه‌ای فراملیتی تبدیل شده که پشت دوربین فیلمسازان خوش قریحه‌ای معنا پیدا می‌کند.

سال گذشته سیمافیلم خبر از ساخت یک سریال درجه الف فاخر با محوریت سوریه داد؛ «زینبه» سریالی درباره بحران و مقاومت در سوریه است که جواد اردکانی آن را جلوی دوربین خواهد برد. او این روزها درگیر نگارش سریال دیگری با محوریت لبنان نیز هست. با این کارگردان درباره روند تولید این دو مجموعه فاخر به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

اردکانی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته سریال «زینبیه» در سیمافیلم تصویب شد و از آن زمان تیم تحقیق و پژوهش مشغول فعالیت هستند، می‌گوید: در حال حاضر در مرحله طراحی قصه و نگارش فیلمنامه هستیم و نیمه دوم امسال وارد پیش تولید می‌شویم.

وی با اشاره به تداخل کرونا در روند تولید تاکید می‌کند: تولید فیلم و سریال در همه جای دنیا وضعیت مشابهی دارد و طبیعتاً پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. ۸۰ درصد این سریال ۱۵ قسمتی در سوریه و ۲۰ درصد باقی مانده در ایران تصویربرداری خواهد شد. بیشتر بازیگران سوری هستند و سه بازیگر مطرح ایرانی نیز در سریال حضور دارند.

خط مقاومت برای ما از داستان کربلا شروع شده است

کارگردان «شور شیرین» درباره داستان این سریال می‌گوید: در این سریال به نقش منطقه زینبیه با محوریت حرم حضرت زینب(س) در بطن بحران سوریه ‌پرداخته می‌شود، اینکه چگونه تجمع شیعیان و نیروهای مقاومت در زینبیه باعث ایجاد یک نقطه امن و از سویی دیگر مانع سقوط فرودگاه بین‌المللی دمشق شد. زینبیه در جایی قرار گرفته که اگر مقاومتی وجود نداشت بدون شک سقوط می‌کرد و از طرفی سبب شد دمشق به عنوان یک پایتخت کمتر آسیب ببیند. بهرحال خط مقاومت برای ما از داستان کربلا شروع شده و حضرت زینب(س) در آن محوریت دارد؛ اکنون نیز این مقاومت در منطقه زینبیه و اطراف حرم حضرت ادامه دارد و قصد ما این است بتوانیم قصه‌های مربوط به مقاومت را در این سریال بازگو کنیم.

به گفته اردکانی؛ مرجع ما در این سریال واقعیاتی است که رخ داده. وقتی منطقه‌ای از همه طرف در محاصره است و دشمن قصد دارد این منطقه را تصرف کند طبیعتاً بدون درگیری و شهید دادن نمی‌توان منطقه را حفظ کرد. بنابراین بخشی از سریال مربوط به عملیات‌هایی است که باعث شد زینبیه حفظ و دشمن عقب رانده شود.

اما افرادی که در حفظ زینبیه نقش مهمی ایفا کردند عموماً نظامی نبودند و از دل زندگی عادی جوشیدند و مقاومت کردند و روایت قصه‌ زندگی این آدم‌ها را نیز خواهیم داشت.

نیروهای مقاومت ارتشی فراملیتی بودند که با انگیزه اعتقادی ایستادند

به گفته این فیلمساز؛ نکته مهم دیگر این است که «زینبیه» محل تجمع نیروهای مقاومت از همه جای دنیا بود و اینگونه نبود که فقط نیروهای سوری منطقه مقاومت کنند، بلکه نیروهایی از عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان و (ایران به صورت مستشاری) حضور داشتند و به تعبیری ارتشی فراملیتی تشکیل دادند؛ ارتشی که نظامی نبود و از مردم عادی ساخته شده بود که با انگیزه اعتقادی ایستادند و مقاومت کردند.

اردکانی با تشریح وضعیت سریال دیگری با محوریت لبنان و سوریه ادامه می‌دهد: «نجیبه» عنوان سریال دیگری است که در چهل قسمت برای شبکه برون مرزی تولید خواهد شد. سیناپس کار نوشته شده و در مرحله نگارش فیلمنامه هستیم. این سریال چهل قسمتی به لحاظ کار تولیدی سنگین‌تر از «زینبیه» است.

وی می‌افزاید: تلاش می‌کنیم هردوی این سریال‌ها را در یک برنامه مشترک با یکدیگر پیش ببریم که در هزینه‌ها صرفه جویی شود و با فاصله زمانی کوتاهی هردوی این پروژه‌ها به کمک تیم‌هایی که در سوریه مستقر و لبنان هستند به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این سریالی با این محوریت تولید نشده، می‌گوید: تاکنون در رابطه با بحران سوریه و در قالب سریال کاری انجام نداده‌ایم. البته مستندهای خوبی ساخته شده اما در حوزه داستانی و سریال کاری صورت نگرفته است.

امروز تاریخ را رسانه‌ها می‌نویسند

کارگردان «به کبودی یاس» در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ظرفیت‌های تولید و فراوانی سوژه در حوزه مقاومت و منطقه اما سینما و تلویزیون نسبت به آن بی‌توجه است، می‌گوید: فیلمسازانی که علاقمند ورود به حوزه مقاومت هستند بسیارند؛ فیلمسازان درجه یکی که برند جهانی هستند و بارها به من ابراز علاقه کرده‌اند که در این حوزه کار کنند. این اشتیاق در فیلمسازان نسل جوان هم وجود دارد. بنابراین ما از جانب فیلمسازانی که آمادگی ورود به این حوزه را دارند مشکلی نداریم. اما مشکل در الویت‌هایی است که بایستی از ناحیه مدیریت فرهنگی رده بندی شود. متاسفانه این گونه تولیدات در حوزه سینما و تلویزیون در الویت نبوده و تاکنون هم توجهی به آن نشده است اما امیدوارم این اتفاق از یک جایی آغاز شود.

غیبت ما در صحنه خیانتی بزرگ و نابخشودنی است

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: اکنون ما در یک مقطع تاریخی حساس ایستاده‌ایم؛ حوادثی که در ده سال اخیر در منطقه رخ داده بخش مهمی از تاریخ معاصر را شکل داده و این تاسف‌بار است که در میدان و ماجرا حضور داریم اما در رسانه غایبیم. امروز تاریخ را رسانه‌ها می‌نویسند و همین فیلم‌هایی که تولید می‌شود مرجع و منبعی برای نسل‌های آینده است و متاسفانه غیبت ما باعث می‌شود تاریخمان را دیگران، آنطور که می‌خواهند بنویسند و این خیانتی بزرگ و نابخشودنی است. امیدوارم همت و اراده واقعی شکل بگیرد و این نقیصه جبران شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جواد اردکانی مینی سریال زینبیه مقاومت در سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان‌دار است

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها میدان‌دار است.

ابوطالب شفقت امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) در دیدار با فرماندهان لشگر۸۴ ارتش لرستان، ضمن تأکید بر نقش ویژه ارتش در مقابله با تهدیدهای خارجی کشور، بیان کرد: در زمان وقوع بحران‌ها ما همواره شاهد بودیم که مجموعه ارتش اولین گروهی بودند که در صحنه کمک به حوادث‌دیدگان حاضر می‌شوند.

وی اظهار کرد: آمادگی کمک و همکاری در موارد بحران و حوادث یکی از مأموریت‌های مهم ارتش در کنار اصل اساسی مأموریت ارتش یعنی آمادگی نظامی در حراست از کشور بوده که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

استاندار همچنین بعد تربیتی را یکی دیگر از انتظارها و خواسته‌ها از ارتش دانست و گفت: تربیت سربازان و نگاه فرزندی به آنها باید سرلوحه برنامه‌های تربیتی ارتش و نظامیان باشد.

او ادامه داد: در برخورد با سربازان وظیفه باید به‌گونه‌ای عمل شود که مانند بچه خودمان به آنها نگاه ویژه شود و علاوه بر مهارت‌های نظامی، مهارت‌آموزی و نگاه تربیتی نیز به‌صورت ویژه اعمال شود. تربیت سربازان باید در راستایی انجام شود که آنها بعد از اتمام دوران سربازی به‌عنوان یک بسیجی وارد جامعه شوند.

استاندار درباره وضعیت اجرای برنامه‌های حوزه مسکن ارتش لرستان، اظهار کرد: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و دستگاه‌های ذی‌ربط جلسه‌ای را با هدف هماهنگی پروژه‌های حوزه مسکن ارتش و اراضی تحت مالکیت آن برگزار خواهند کرد.

در این دیدار، فرماندهای لشگر ۸۴ ارتش لرستان گزارشی از اقدامات انجام‌شده و در دست اجرای آن در سال‌های اخیر در لرستان ارائه کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهران مدیری هنوز برای تولید سریالش مجوز نگرفته است
  • غایب بزرگ پایتخت ۷
  • آغاز پیش تولید سریال ماه‌شرف خانم در سنندج
  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
  • سریال «ماه شرف خانم» در سیمای مرکز کردستان تولید می‌شود
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان‌دار است
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید