خاتون؛ داستان عشق در زمان اشغال / پایانی دلانگیز
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۶۹۱۳
عصرایران ؛ محمد جلالی - «خاتون» به خط پایان رسید. از اَمرداد ۱۴۰۰ که این سریال با موضوع عشق و دلدادگی خاتون و شیرزاد در روزهای جنگ و اشغال در سال ۱۳۲۰ به نمایش خانگی آمد، کمتر کسی فکر میکرد که یک کارگردان خانم با کارنامهای نه چندان پربار، اثری فاخر را به نمایش بگذارد.
تینا پاکروان کارگردان سینمای ایران که «لسآنجلس- تهران»، «نیمهشب اتفاق افتاد» و «خانوم» را در کارنامه خود دارد و با ساخت آنها نتوانست چندان منتقدان را راضی کند این بار در نمایش خانگی و با استفاده از انبوهی از بازیگران مطرح سینمای ایران، سریالی را خلق کرد که نگاهی دیگر به ایران ۱۳۲۰ را به نمایش گذاشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نزدیکترین سریال به وقایع آن روزگاران «هزاردستان» علی حاتمی است. سریالی فاخر و بینظیر...
در بُعد زمانی، کمیته مجازات هزاردستان در اواخر دوره قاجار و سلطنت احمدشاه فعالیت خود را آغاز میکند و دست به سلسله ترورهایی از شخصیتها و رجال نهچندان مهم مملکت میزند و تا اواخر دوره پهلوی اول یعنی شهریور ۱۳۲۰ و اشغال ایران از سوی قوای متفقین ادامه مییابد.
اما همه اینها در تهران و در شهرک غزالی رخ میدهد. شهرکی که حاتمی با جان و دل آن را ساخت و در همین سریال خاتون نیز مورد استفاده قرار گرفت.
اما تینا پاکروان به کمک افرادی زبده و کاربلد توانست از شمال تا تهران آن روزگاران را به تصویر بکشد.
هومن بهمنش با فیلمبرداری تحسین برانگیزش به همراه موسیقی اثرگذار کیهان کلهر در کنار چهرههای سینمای ایران، خاتونی را خلق کرد که مخاطبانش نمیخواستند پایانش به این زودیها باشد.
در این بین تئاتریستهای سریال به خوبی جایگاه خود را به رخ کشیدند از جمله اشکان خطیبی که عمری را در صحنههای تئاتر گذرانده، نگارجواهریان که روزهای پرکاری را سپری میکند و فن بازیگری را میداند، در کنار اساتید بازیگری همچون مهران مدیری، بیژن امکانیان، رویا نونهالی، بابک حمیدیان، شبنم مقدمی، محمدرضا شریفینیا و دیگر نقشآفرینان آن.
اما نقدی که به این سریال میتوان وارد نمود فاصله بین نیم فصل اول آن که ۸ قسمت بود با ادامه سریال است.
ریسک فاصله بین فصلها چندان خوشایند نبود و شبکه نمایش خانگی آن را تجربه کرده است. به عنوان نمونه سریال شهرزاد وقتی به فصل دوم و سوم رسید مخاطبانش را از دست داد، هر چند فقط «فاصله» عامل رکود نبود و محتوا هم از بین رفت و به گفته شهاب حسینی بازیگر نقش نخست آن آب به فیلمنامه بسته شد!
اما در نگاهی کلیتر محتواسازان فرهنگی نیاز است تا با تولید اینگونه فیلمها و سریالها در تلویزیون ایران و شبکه نمایش خانگی بتوانند ایرانیان را مجذوب و میخکوب خود کنند.
یادمان نرفته که همین چند سال پیش اشتیاق به ماهواره چقدر بود و شبکههایی با سریالهای بلند مدت چند صد قسمتی ترکی بینندگان را جذب خود میکرد اما با تنوع و کیفیتی که شبکه نمایش خانگی ارائه داد شاهد چرخش مردم به سمت سریالها و فیلمهای وطنی بیشتر شد و جالبتر آنکه همان شبکههای فارسی زبان هم که این اشتیاق را مشاهده کردهاند بدون در نظر گرفتن قوانین کپی رایت اقدام به پخش سریالها و فیلمهای نمایش خانگی میکنند.
در حال حاضر سریالهایی همچون «جیران»، «خسوف»، «ساخت ایران 3»، «راز بقا»و برنامههایی همچون «جوکر»، «شبهای مافیا»، «بندبازی»، «مهمونی» در حال پخش از شبکه نمایش خانگی میباشد و در تلویزیون سریالهایی همچون «خوشنام»، «از سرنوشت»، «نجلا 2» و «مسافران شهر» روی آنتن شبانه میروند هر چند هنوز نتوانستهاند فاصله خود را با شبکه نمایش خانگی کم کنند و طبیعتاً این حاصل نمیشود مگر با کم رنگ کردن خط قرمزهایی که بیشتر سلیقهای است و میتوان از آنها چشمپوشی نمود.
بیشک بازگرداندن سریالهای پر مخاطبی مثل «پایتخت»، «نونخ»، «برره» و یا برنامههایی همچون «90»، «کلاه قرمزی» و... میتواند آشتی مخاطب و رسانه ملی را رقم بزند.
باشد که چنین شود...
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی هایی همچون سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۶۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
شب گذشته دو روز بعد از ابلاغ نظر شورای صدور مجوز ساترا در خصوص ممنوعیت پخش «حشاشین» از سکوهای نمایش خانگی ایران، فیلیمو هم این سریال ضد ایرانی را از روی خروجی خود حذف کرد.
به گزارش مشرق، سامان مراد حسینی سخنگوی مجمع رصتا درباره ممنوعیت نمایش سریال «حشاشین» در ایران توضیح داد: اعلام ممنوعیت نمایش سریال «حشاشین» در ایران توسط ساترا صرفاً از این باب نبود که بخواهیم از مشاهده این اثر توسط مخاطبان ایرانی جلوگیری کنیم بلکه از این جهت هم موضوعیت داشت که در مقابل تولید و انتشار اثری که چهره نادرستی از ایرانی ها نمایش میدهد موضع گیری رسمی کنیم و نشان دهیم که درهای شبکه نمایش خانگی ایران به روی اثر ضد ایرانی باز نیست.
مرادحسینی درباره این موضوع افزود: اگر ساترا راجع به این اثر موضع گیری رسمی نمیکرد قطعا سایر بخشهای حاکمیت نمیتوانستند اقدامات بعدی را در حوزه دیپلماسی فرهنگی مرتبط با این سریال طراحی و پیگیری کنند.
وی افزود: نکته دیگر در خصوص ممنوعیت انتشار سریال «حشاشین» در ایران این است که در این موضوع خاص شاهد همگرایی نخبگان کشور و دستگاه حاکمیتی ساترا بودیم و این موضوع بیانگر اتحاد ایران در مقابل تولید و انتشار یک سریال خصمانه و ضد ایرانی است.
به گزارش ایسنا، سریال «حشاشین» اخیرا به دلیل آنچه «تحریف تاریخ اسلام» و «ساخت مغرضانه سیاسی» خوانده شده، در پلتفرمهای کشورمان مجوز انتشار ندارد.
سریال «حشاشین» روایتی درباره حیات و حوادث مرتبط با حسن صباح، بنیانگذار دولت اسماعیلیه است.
این سریال توسط عبدالرحیم کمال نوشته شده و توسط پیتر میمی کارگردانی شده است. فیلمبرداری آن دو سال به طول انجامید. قرار بود در ماه رمضان سال گذشته پخش شود و به دلیل فیلمبرداری صحنههایی از سریال در مالتا و قزاقستان، نمایش آن تا امسال به تعویق افتاد.
بر همین اساس در پی منتشر نشدن این سریال از پلتفرمهای داخلی، مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا تاکید کرد که سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است و بنابراین طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.
منبع: ایسنا